Замість передмови
Що таке програмування
Говорячи по-простому, програмування змушує комп'ютер виконувати певні дії. Комп'ютери - це дурні машини, які не мають жодного уявлення про те, як робиться що б там не було. Ви повинні їм все пояснити, не загубивши при цьому жодної деталі. Давши комп'ютеру правильні інструкції, ви зможете робити безліч приголомшливих речей.
Комп'ютерні програми складаються з інструкцій. Сучасні комп'ютери чудово справляються з найскладнішими завданнями, тому що розумні програмісти вже написали програмне забезпечення, яке пояснює, як їм слід діяти. Програмним забезпеченням називається програма або набір програм, що запускаються на вашому, а іноді і на чужому, комп'ютері, наприклад на веб-сервері.
Навіщо вивчати програмування?
Програмування розвиває креативність, логічне мислення, а також навички пошуку та усунення помилок. Програміст може створювати щось з нічого, користуючись логікою для складання зрозумілих для комп'ютера програмних конструкцій, а якщо щось піде не так, він знайде помилку і виправить проблему. Писати програми - заняття захоплююче і часом непросте, однак отриманий досвід стане в нагоді і в школі, і вдома (навіть якщо ваша професія не буде пов'язана з комп'ютерами). Ну і, щонайменше, програмування - відмінний спосіб згаяти час, коли за вікном негода.
Навіть якщо ви не збираєтеся ставати професійним програмістом (а більшості людей це не потрібно), існує безліч причин для вивчення програмування:
- найважливіша причина - ваше бажання!
- Програмування дуже цікаве і приносить внутрішнє задоволення і як хобі, і як професія;
- якщо ви цікавитеся комп'ютерами і хочете більше дізнатися про те, як вони працюють, як змусити їх робити те, що вам потрібно, має сенс вивчити програмування;
- можливо, ви не проти написати власну гру або, втомившись від пошуків програми, що відповідає вашим запитам, віддаєте перевагу створенню її власними руками;
- в наші дні комп'ютери оточують нас з усіх боків. Швидше за все, ви користуєтеся комп'ютером в школі чи вдома, а може бути, і там і там. Вивчення програмування допоможе вам краще зрозуміти принцип роботи комп'ютера в цілому.
Як вивчати програмування?
Як правило, якщо ви зустрічаєтеся з чимось вперше, краще починати з основ, тому читайте публікації з самого початку, поборовши спокусу відразу перестрибнути в середину або кінець. Ніхто не в силах зіграти симфонію, вперше взявши в руки інструмент. Початківці пілоти не піднімаються в небо, не вивчивши прилади керування. Гімнасти не можуть (як правило) зробити сальто назад з першої спроби. Якщо ви перейдете до останніх статей завчасно, ви не тільки погано засвоїте базові поняття, а й самі ці матеріали здадуться вам куди складнішими, ніж вони є насправді. Читаючи матеріали, намагайтесь відтворити та виконати всі запропоновані алгоритми. В кінці більшості статей є вправи, які допоможуть зміцнити ваші знання. Якщо щось здасться вам незрозумілим або надто складним, раджу діяти так:
- Розбийте завдання на складові частини. Постарайтеся спершу зрозуміти, що робить невеликий фрагмент коду (фокусуйтеся на шматочках програми, не намагайтеся з ходу розібратися, як вона влаштована цілком).
- Якщо це не допомагає, іноді проблему найкраще відкласти, щоб повернутися до неї на другий день. Цей спосіб хороший для багатьох життєвих ситуацій, і особливо при вивченні програмування.
Що відбувається всередині?
Комп'ютери «думають» за допомогою безлічі електричних контурів. На базовому рівні ці контури є перемикачами, які можуть перебувати в двох положеннях: увімкнено та вимкнуто. Інженери та фахівці з інформатики використовують для позначення цих положень значення 1 і 0. Усі ці одиниці і нулі являють собою код, названий двійковим (бінарним). Цей термін з'явився тому, що ми маємо справу з «двома станами». Ці стани - ввімкнуто і вимкнуто, або 1 і 0. А ви знаєте, що двійкова цифра дорівнює біту?
Python - це мова для нас і для комп'ютера
Всі комп'ютери розуміють тільки двійковий код. Але люди, як правило, не вміють розмовляти цією мовою. Значить, потрібно використати більш простий спосіб для спілкування з комп'ютером. Так з'явилися мови програмування. Саме мова програмування дозволяє писати зрозумілі нам речі, які потім переводяться в зрозумілий комп'ютеру двійковий код.
Чому Python
Чому серед безлічі мов програмування (а їх справді дуже багато!) ми вивчатимемо Python? Ось кілька причин:
- Python спочатку створювався таким чином, щоб його було легко вивчати. Написані на Python програми читаються, пишуться і розуміються набагато простіше, ніж програми на інших мовах;
- інтерпретатор Python абсолютно безкоштовний. Ви можете завантажити як його, так і безліч корисних і цікавих програм, не витративши ні копійки;
- програмне забезпечення Python має відкритий вихідний код. А це означає, зокрема, що будь-який користувач може розширити можливості Python-программ (додавши додаткову функціональність або спростивши вирішення якихось завдань). Багато користувачів саме так і роблять, в результаті існує велика колекція доступних для завантаження безкоштовних програм;
- Python не іграшка. Ця мова не тільки добре підходить для вивчення програмування, але і застосовується тисячами професіоналів по всьому світу, включаючи співробітників NASA і Google. А це означає, що після вивчення Python вам не доведеться перемикатися на «справжню» мову для створення «справжніх» програм. Python дозволяє реалізувати безліч завдань;
- програми на Python можна запускати на різних комп'ютерах. Вони працюють в Windows PC, Mac і на машинах з операційною системою Linux. У більшості випадків Python-програма, запущена у вас вдома на машині з Windows, без проблем буде працювати з операційною системою Mac OS X або Linux.
Отже, Python - проста у вивченні мова програмування, він особливо гарний для початківців. На відміну від багатьох інших мов, Python-код легко читається, а інтерактивна оболонка дозволяє вводити програми і відразу ж отримувати результат. Крім простої структури мови і інтерактивної оболонки, в Python є інструменти, які помітно прискорюють навчання і дозволяють створювати нескладні анімації для своїх відеоігор. Один з таких інструментів - спеціально створений для навчання модуль turtle, який імітує «черепашачу графіку» (в 1960-х роках вона використовувалася в мові Logo). Інший інструмент - модуль tkinter для роботи з графічною бібліотекою Tk, що дозволяє створювати програми з просунутою графікою і анімацією.
Зверніть увагу!
Не переживайте з приводу помилок. Більш того, робіть їх! Я вважаю, що помилки, їх пошук і виправлення дуже корисні для вивчення програмування. Помилки, потрапивши в код, як правило, не приводять до жахливих наслідків. Ви просто витрачаєте більше часу, щоб написати програму. Тому робіть помилки, вчіться на помилках і отримуйте задоволення від програмування.
Використана література:
- У. Сэнд, К. Сэнд "Hello World! Занимательное программирование."
- Python для детей. Самоучитель по программированию / Джейсон Бриггс
- Программирование для детей / К.Вордерман, Дж. Вудкок, Ш. Макаманус