Замість передмови

Що таке програмування

Говорячи по-простому, програмування змушує комп'ютер виконувати певні дії. Комп'ютери - це дурні машини, які не мають жодного уявлення про те, як робиться що б там не було. Ви повинні їм все пояснити, не загубивши при цьому жодної деталі. Давши комп'ютеру правильні інструкції, ви зможете робити безліч приголомшливих речей.

Інструкцією називається базова команда, спрямована на виконання однієї конкретної дії.

Комп'ютерні програми складаються з інструкцій. Сучасні комп'ютери чудово справляються з найскладнішими завданнями, тому що розумні програмісти вже написали програмне забезпечення, яке пояснює, як їм слід діяти. Програмним забезпеченням називається програма або набір програм, що запускаються на вашому, а іноді і на чужому, комп'ютері, наприклад на веб-сервері.

Навіщо вивчати програмування?

Програмування розвиває креативність, логічне мислення, а також навички пошуку та усунення помилок. Програміст може створювати щось з нічого, користуючись логікою для складання зрозумілих для комп'ютера програмних конструкцій, а якщо щось піде не так, він знайде помилку і виправить проблему. Писати програми - заняття захоплююче і часом непросте, однак отриманий досвід стане в нагоді і в школі, і вдома (навіть якщо ваша професія не буде пов'язана з комп'ютерами). Ну і, щонайменше, програмування - відмінний спосіб згаяти час, коли за вікном негода.

Навіть якщо ви не збираєтеся ставати професійним програмістом (а більшості людей це не потрібно), існує безліч причин для вивчення програмування: 

  • найважливіша причина - ваше бажання! 
  • Програмування дуже цікаве і приносить внутрішнє задоволення і як хобі, і як професія; 
  • якщо ви цікавитеся комп'ютерами і хочете більше дізнатися про те, як вони працюють, як змусити їх робити те, що вам потрібно, має сенс вивчити програмування;
  • можливо, ви не проти написати власну гру або, втомившись від пошуків програми, що відповідає вашим запитам, віддаєте перевагу створенню її власними руками; 
  • в наші дні комп'ютери оточують нас з усіх боків. Швидше за все, ви користуєтеся комп'ютером в школі чи вдома, а може бути, і там і там. Вивчення програмування допоможе вам краще зрозуміти принцип роботи комп'ютера в цілому.

Як вивчати програмування?

Як правило, якщо ви зустрічаєтеся з чимось вперше, краще починати з основ, тому читайте публікації з самого початку, поборовши спокусу відразу перестрибнути в середину або кінець. Ніхто не в силах зіграти симфонію, вперше взявши в руки інструмент. Початківці пілоти не піднімаються в небо, не вивчивши прилади керування. Гімнасти не можуть (як правило) зробити сальто назад з першої спроби. Якщо ви перейдете до останніх статей завчасно, ви не тільки погано засвоїте базові поняття, а й самі ці матеріали здадуться вам куди складнішими, ніж вони є насправді. Читаючи матеріали, намагайтесь відтворити та виконати всі запропоновані алгоритми. В кінці більшості статей є вправи, які допоможуть зміцнити ваші знання. Якщо щось здасться вам незрозумілим або надто складним, раджу діяти так:

  1. Розбийте завдання на складові частини. Постарайтеся спершу зрозуміти, що робить невеликий фрагмент коду (фокусуйтеся на шматочках програми, не намагайтеся з ходу розібратися, як вона влаштована цілком).
  2. Якщо це не допомагає, іноді проблему найкраще відкласти, щоб повернутися до неї на другий день. Цей спосіб хороший для багатьох життєвих ситуацій, і особливо при вивченні програмування.

Що відбувається всередині?

Комп'ютери «думають» за допомогою безлічі електричних контурів. На базовому рівні ці контури є перемикачами, які можуть перебувати в двох положеннях: увімкнено та вимкнуто. Інженери та фахівці з інформатики використовують для позначення цих положень значення 1 і 0. Усі ці одиниці і нулі являють собою код, названий двійковим (бінарним). Цей термін з'явився тому, що ми маємо справу з «двома станами». Ці стани - ввімкнуто і вимкнуто, або 1 і 0. А ви знаєте, що двійкова цифра дорівнює біту?

Python - це мова для нас і для комп'ютера

Всі комп'ютери розуміють тільки двійковий код. Але люди, як правило, не вміють розмовляти цією мовою. Значить, потрібно використати більш простий спосіб для спілкування з комп'ютером. Так з'явилися мови програмування. Саме мова програмування дозволяє писати зрозумілі нам речі, які потім переводяться в зрозумілий комп'ютеру двійковий код.

Чому Python

Чому серед безлічі мов програмування (а їх справді дуже багато!) ми вивчатимемо Python? Ось кілька причин: 

  • Python спочатку створювався таким чином, щоб його було легко вивчати. Написані на Python програми читаються, пишуться і розуміються набагато простіше, ніж програми на інших мовах;
  • інтерпретатор Python абсолютно безкоштовний. Ви можете завантажити як його, так і безліч корисних і цікавих програм, не витративши ні копійки;
  • програмне забезпечення Python має відкритий вихідний код. А це означає, зокрема, що будь-який користувач може розширити можливості Python-программ (додавши додаткову функціональність або спростивши вирішення якихось завдань). Багато користувачів саме так і роблять, в результаті існує велика колекція доступних для завантаження безкоштовних програм; 
  • Python не іграшка. Ця мова не тільки добре підходить для вивчення програмування, але і застосовується тисячами професіоналів по всьому світу, включаючи співробітників NASA і Google. А це означає, що після вивчення Python вам не доведеться перемикатися на «справжню» мову для створення «справжніх» програм. Python дозволяє реалізувати безліч завдань; 
  • програми на Python можна запускати на різних комп'ютерах. Вони працюють в Windows PC, Mac і на машинах з операційною системою Linux. У більшості випадків Python-програма, запущена у вас вдома на машині з Windows, без проблем буде працювати з операційною системою Mac OS X або Linux.

Отже, Python - проста у вивченні мова програмування, він особливо гарний для початківців. На відміну від багатьох інших мов, Python-код легко читається, а інтерактивна оболонка дозволяє вводити програми і відразу ж отримувати результат. Крім простої структури мови і інтерактивної оболонки, в Python є інструменти, які помітно прискорюють навчання і дозволяють створювати нескладні анімації для своїх відеоігор. Один з таких інструментів - спеціально створений для навчання модуль turtle, який імітує «черепашачу графіку» (в 1960-х роках вона використовувалася в мові Logo). Інший інструмент - модуль tkinter для роботи з графічною бібліотекою Tk, що дозволяє створювати програми з просунутою графікою і анімацією.

Зверніть увагу!

Не переживайте з приводу помилок. Більш того, робіть їх! Я вважаю, що помилки, їх пошук і виправлення дуже корисні для вивчення програмування. Помилки, потрапивши в код, як правило, не приводять до жахливих наслідків. Ви просто витрачаєте більше часу, щоб написати програму. Тому робіть помилки, вчіться на помилках і отримуйте задоволення від програмування.

 

Використана література:

  1. У. Сэнд, К. Сэнд "Hello World! Занимательное программирование."
  2.  Python для детей. Самоучитель по программированию / Джейсон Бриггс 
  3. Программирование для детей / К.Вордерман, Дж. Вудкок, Ш. Макаманус