Встановлення Python. Перша програма

Комп'ютерна програма - це набір інструкцій, дотримуючись яких комп'ютер виконує різні дії. Програму годі й шукати серед деталей комп'ютера: проводів, мікросхем, карт пам'яті, жорстких дисків і тому подібного. Її неможливо побачити, однак виконується вона за допомогою апаратури. 

Комп'ютерна програма (або просто програма) складається з послідовності команд, які вказують обладнанню, що і як робити.

Сукупність програм які встановлено на комп'ютері називають програмним забезпеченням. Практично будь-який з електронних пристроїв, якими ми користуємося, не працюватиме або стане набагато менш корисним, якщо позбавити його програмного забезпечення. Програми керують не тільки комп'ютерами, але і мобільними телефонами, ігровими приставками, автомобільними GPS-навігаторами. Серед не настільки очевидних прикладів – рідинно кристалічні  телевізори, DVD-плеєри, мікрохвильові печі і деякі моделі холодильників. Навіть двигуни автомобілів, світлофори і вуличні ліхтарі, електронні рекламні панелі і ліфти в наші дні працюють завдяки програмам. Програми чимось схожі на думки. Якби у нас не було думок, ми, напевно, сиділи б на підлозі, нічого не роблячи. Думка встати з підлоги - це інструкція, або команда, яка говорить нашому тілу, що потрібно піднятися. Так само і програми кажуть комп'ютеру, як йому діяти. Навчившись програмувати, ви зможете робити безліч корисних речей. Навряд чи ви будете відразу створювати програми для автомобілів, світлофорів або холодильників (у всякому разі, це вимагає спеціальної підготовки), проте ви зможете розробляти веб-сторінки, відеоігри і навіть писати програми, які допомагають робити домашні завдання.

Екскурс в історію

На зорі ери персональних комп'ютерів (ПК) все було просто. До багатьох ПК була вбудована мова програмування BASIC. Нічого не було потрібно встановлювати - достатньо було включити комп'ютер. На екрані з'являлося повідомлення READY ( «Готовий»), і можна було починати вводити прості програми (а «basic» дослівно і означає «простий», «базовий»). Круто, правда? Втім, крім цього напису READY нічого більше і не було. Ніяких програм, ніяких діалогових вікон, ніяких меню. Щоб комп'ютер зробив хоч що-небудь, потрібно було писати власну програму! Не існувало ні текстових редакторів, ні медіаплеєрів, ні веб-браузерів, нічого, до чого ми так звикли сьогодні. Не було навіть Інтернету, в якому можна було б щось знайти. Не було красивої графіки, не було і звукового супроводу, крім рідкісного біпа в разі помилки.

 Трохи про мову

Як і люди, комп'ютери «говорять» на різних мовах, тільки мови ці - комп'ютерні. Комп'ютерна мова служить для того, щоб спілкуватися з комп'ютером, використовуючи команди, зрозумілі і комп'ютеру, і людині. Деякі мови програмування названі в честь людей (наприклад, Ада і Паскаль), інші назви є простими акронімами, тобто абревіатурою (наприклад, BASIC - від англ. Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code, універсальний код символічних інструкцій для початківців), і вже зовсім небагато мов названі в честь телевізійних шоу - як Python. О так, мова програмування Python (вимовляється «Пайтон», з наголосом на першому складі, хоча майте на увазі, що в нашій країні багато хто називає мову просто «пітон») отримав своє ім'я завдяки телешоу «Літаючий цирк Монті Пайтона», так що змія пітон тут зовсім ні при чому.

«Літаючий цирк Монті Пайтона» - британське комедійне телешоу, вперше вийшло на екрани в 1970 році. Хоча зйомки «літаючого цирку» давно припинені, у нього безліч шанувальників по всьому світу. Серед комедійних скетчів цього шоу є, наприклад, замальовки «Рибошльопский танець» і «Сирна лавка» (в якій не продають сир).

 Завдяки деяким особливостям Python відмінно підходить для новачків. Головне - на ньому можна писати прості та ефективні програми, не витрачаючи на це багато часу. В Python використовується менше складних спеціальних символів, ніж в більшості інших мов, так що програми на ньому легко читаються. (Однак не думайте, що в програмах на Python немає особливих символів, просто вони використовуються рідше, ніж у багатьох інших мовах.)

Установка Python 

Встановити Python на комп'ютер зовсім нескладно. Зараз ми крок за кроком розберемо, як встановлювати його на систему Windows 7. Також ми створимо на робочому столі ярлик для IDLE - середовища розробки Python-програм. 

IDLE (Integrated DeveLopment Environment - інтегроване середовище розробки) являє собою оболонку (shell) Python. Оболонка - це, за великим рахунком, засіб взаємодії з програмою за допомогою введення тексту. І ця сама оболонка дозволяє взаємодіяти з Python - саме тому в заголовку вікна ви бачите напис Python Shell.

IDLE - це ще і графічний інтерфейс користувача (GUI). Під графічним інтерфейсом користувача (Graphical User Interface, GUI) розуміється сукупність різних графічних елементів, таких як вікна, меню, кнопки, смуги прокрутки і т. д. Програми, у яких немає такого інтерфейсу, називаються програмами з текстовим інтерфейсом, консольними програмами або програмами з інтерфейсом командного рядка.

Установка Python в системі Windows 7

Щоб встановити Python в системі Microsoft Windows 7, відкрийте веб-браузер, введіть адресу http://www.python.org/ і завантажте останню версію програми-установника Python 3 для Windows (для цього треба зайти в меню Downloads і вибрати Windows).  Неважливо, яку конкретно версію Python ви завантажите. Головне, щоб її номер починався з цифри 3.

 

Після того як установник завантажиться, двічі клікніть мишкою по його значку і встановіть Python, слідуючи інструкціям програми:

  1. Виберіть Install for All Users і натисніть Next.
  2. Не міняйте вказану адресу установки, але запам'ятайте її (наприклад, C:\Users\Nikolay\AppData\Local\Programs\Python\Python36-32). Натисніть Next.
  3. Нічого не міняйте в розділі установника Customize Python, просто натисніть Next.

Після закінчення установки в меню Start (Пуск) має з'явитися розділ Python 3.

Тепер додайте ярлик Python 3 на робочий стіл:

1. Клацніть по робочому столу правою кнопкою мишки і виберіть з меню New ▶ Shortcut (Створити ▶ Ярлик).

2. Введіть в поле з позначкою Type the location of the item (Вкажіть розташування об'єкта) наступний рядок (каталог на початку цього рядка повинен відповідати каталогу установки, який я просив вас запам'ятати):

C:\Users\Nikolay\AppData\Local\Programs\Python\Python36-32

Діалогове вікно повинно виглядати так:

3. Натисніть Next (Далі), щоб перейти до наступного діалогу.

4. Вкажіть ім'я IDLE і натисніть Finish (Готово), щоб створити ярлик.

Коли Python встановлено 

Якщо ви користуєтеся Windows, до цього моменту на вашому робочому столі повинен знаходитися значок з написом IDLE. Двічі клікніть по значку або виберіть програму з меню. Повинно з'явитися таке вікно:

Це командна оболонка Python, яка входить в інтегроване середовище розробки, а три знаки «більше» (>>>) називаються запрошенням. Після запрошення можна вводити різні команди. Що ж, давайте приступимо:

>>> print('Hello, world!')

 Не забудьте про лапки (‘ ‘). 

Нічого це вам не нагадує? А пригадаймо як виглядає команда виведення повідомлення в Scratch:

Закінчивши вводити цей рядок, натисніть клавішу Enter. Якщо ви ввели команду без помилок, на екрані має з'явитися:

>>> print('Hello, world!')
Hello, world!
>>>

Запрошення виникне знову. Це означає, що оболонка Python готова до виконання подальших команд.

Вітаю! Ви тільки що створили першу програму на мові Python!

Слово print відноситься до різновиду команд, які називаються функціями, і ця конкретна функція виводить на екран все, що зазначено після неї в подвійних лапках. Тобто ви дали комп'ютеру команду надрукувати слова «Hello, world!» і ця команда зрозуміла і вам, і комп'ютеру.

Збереження Python-програм 

Від програм було б мало користі, якби їх щоразу доводилося писати заново. Звичайно, якщо програма зовсім коротка, це нескладно. Однак великі програми можуть складатися з мільйонів рядків коду. Щоб роздрукувати весь код такої програми, наприклад редактора документів, буде потрібно не менше 100 000 аркушів паперу. Уявіть, як нести таку купу листів додому! На щастя, тексти програм можна зберігати на диск. Щоб створити нову програму, запустіть IDLE і виберіть в меню File ▶ New File. Відкриється порожнє вікно зі словом Untitled в заголовку. Введіть в цьому новому вікні такий код:

>>> print('Hello, world!')

Тепер виберіть в меню File ▶ Save. Введіть у відповідь на запит імені файлу hello.py і збережіть файл на робочий стіл. Тепер виберіть Run ▶ Run Module. Збережена програма повинна запуститися. Якщо ви закриєте вікно оболонки, залишивши відкритим вікно з заголовком hello.py, і виберете з меню Run ▶ Run Module, вікно оболонки з'явиться знову і ваша програма запуститься. Щоб відкрити оболонку Python без запуску програми, виберіть Run ▶ Python Shell

Інтерпретатор Python виконав задану директиву - він надрукував (print буквально означає «друкувати») сигнальне повідомлення. (Зверніть увагу, що в програмуванні «надрукувати» часто означає не тільки роздрукувати що-небудь на принтері, а й вивести текст на екран і навіть набрати на клавіатурі.) Ось цей рядок для інтерпретатора Python і є директива.

Після збереження і запуску цієї програми ви знайдете на робочому столі новий значок з назвою hello.py. Якщо двічі клацнути по ньому мишкою, на екрані з'явиться чорне вікно і тут же зникне. Що сталося? Це було консольне вікно Python (щось на зразок командної оболонки), де наша програма запустилася, надрукувала слова «Привіт, світ» і тут же завершила роботу. Це вікно практично неможливо розгледіти, перш ніж воно закриється:

У IDLE для відкриття вікна оболонки, збереження файлу і запуску програми можна використовувати не тільки команди меню, але і спеціальні комбінації клавіш:

  • CTRL-N для створення нового вікна; 
  • CTRL-S - д ля збереження відредагованого файлу;
  • F5 - для запуску програми.

Навіщо в вікні середовища IDLE слова розфарбовані в різні кольори?

Гарне питання! IDLE намагається допомогти вам у всьому розібратися. Різними кольорами виділяються різні частини коду. (Код - це просто інша назва директив, котрі ви даєте комп'ютеру на тій чи іншій мові программування, наприклад на Python.)

Отже, ми вже почали програмувати! Тепер комп'ютер в нашій владі!

До речі, у початківців програмістів є така традиція: перше, що вони роблять, - це виводять на екран повідомлення «Hello World!», Що в перекладі означає «Привіт, світ!».  Ми теж дотримуємося давньої традиції.

Ласкаво просимо в світ програмування!

Використана література:

  1. У. Сэнд, К. Сэнд "Hello World! Занимательное программирование."
  2.  Python для детей. Самоучитель по программированию / Джейсон Бриггс 
  3. Программирование для детей / К.Вордерман, Дж. Вудкок, Ш. Макаманус