Керування робочим аркушем

Активізація робочих аркушів

У поточний момент часу активованою може бути тільки одна робоча книга. Аналогічно, в цій робочій книзі активованим може бути тільки один аркуш. Для того щоб активізувати інший аркуш, досить клацнути на його ярлику, який розташований в нижній частині вікна робочої книги. Для активізації іншого аркуша можна також використовувати комбінації клавіш.

  • <Ctrl + PgUp>. Активізується попередній аркуш, якщо він існує.
  • <Ctrl + PgDn>. Активізується наступний аркуш, якщо він існує.

Якщо в робочій книзі кілька аркушів, то не всі їх ярлики можуть бути видимими. Для перегляду інших ярликів слід скористатися кнопками прокрутки (рис. 3.3). Ярлики аркушів знаходяться в тому ж рядку, що і горизонтальна смуга прокрутки робочого аркуша. Щоб відобразити на екрані більшу або меншу кількість ярликів, потрібно перетягнути роздільник ярликів у відповідному напрямку. Зверніть увагу на те, що перетягування роздільника змінює одночасно число видимих ярликів і розмір горизонтальної смуги прокрутки.

Рис. 3.3. Кнопки прокрутки дозволяють відобразити на екрані ті ярлики аркушів, яких не видно

Порада

Клацання правою кнопкою миші на одній з кнопок прокрутки відкриває список всіх аркушів робочої книги. Ви можете швидко активізувати потрібний аркуш, вибравши його з цього списку.

Додавання нового робочого аркуша

Використання декількох робочих аркушів дозволяє структурувати великі таблиці. Замість того щоб використовувати одну велику таблицю, можна розбити її на кілька логічно пов'язаних таблиць. Наприклад, якщо ви відстежуєте обсяги продажів декількох товарів, можна розмістити інформацію по кожному товару на окремому робочому аркуші. Після цього можна створити ще один аркуш і об'єднати на ньому отримані результати.

Існують три способи додавання нового робочого аркуша в робочу книгу.

  • Клацніть на кнопці Вставить лист, розташованої правіше ярлика останнього робочого аркуша. Новий аркуш вставиться в робочу книгу після останнього аркуша.
  • Натисніть комбінацію клавіш <Shift + F11>. Новий аркуш вставиться в робочу книгу перед активізованим аркушом.
  • Клацніть правою кнопкою миші на ярлику аркуша і виберіть з контекстного меню команду Вставить. У діалоговому вікні Вставка клацніть на піктограмі Лист. Цей спосіб вставляє новий аркуш перед активованим аркушом.

Видалення аркуша з робочої книги

Якщо вам більше не потрібен якийсь робочий аркуш або ви хочете прибрати порожній аркуш з робочої книги, видаліть його. Це можна зробити двома способами.

Клацніть правою кнопкою миші на ярлику аркуша і виберіть з контекстного меню команду Удалить.

Виберіть команду Главная –> Ячейки –> Удалить –> Удалить лист. Якщо на цьому аркуші є будь-які дані, Excel попросить вас підтвердити видалення аркуша. Якщо цей аркуш ніколи не використовувався, він буде видалений без будь-яких запитань.

Порада

Щоб видалити з робочої книги декілька аркушів за допомогою однієї команди, потрібно попередньо виділити їх. Для цього, утримуючи клавішу <Ctrl>, клацніть на ярликах тих аркушів, які ви хочете видалити. Потім видаліть аркуші одним з описаних вище способів. Для того щоб виділити декілька сусідніх аркушів, клацніть на ярлику першого аркуша, натисніть клавішу <Shift> і клацніть на ярлику останнього аркуша.

Увага

Операція видалення аркуша з робочої книги необоротна. Це одна з небагатьох дій в Excel, які не можна скасувати.

Зміна імені робочого аркуша

За замовчуванням робочі аркуші називаються Лист1, Лист2 і т.д. Зазвичай аркушам прийнято давати більш змістовні імена. Щоб змінити ім'я аркуша, двічі клацніть на ярлику аркуша. Excel виділить ярлик аркуша, так що ви зможете відредагувати ім'я аркуша або замінити його.

Ім'я аркуша може складатися максимум з 31 символу, причому допускаються пропуски. В імені аркуша не можна використовувати такі символи:

  • : (Двокрапка);
  • / (коса риска);
  • \ (Зворотна коса риска);
  • [ ] квадратні дужки;
  • <> Кутові дужки;
  • ? (знак питання);
  • (Лапка);
  • * (Зірочка).

Пам'ятайте про те, що ім'я буде відображатися на ярлику аркуша, тому більш довге ім'я вимагатиме більш широкого ярлика. Таким чином, якщо ви будете використовувати довгі імена аркушів, ви зможете побачити без прокручування тільки кілька ярликів.

Зміна кількості аркушів робочої книги

За замовчуванням Excel створює нову робочу книгу з трьома аркушами. Якщо після відкриття нової робочої книги вам часто доводиться додавати або видаляти аркуші, змініть кількість аркушів, що містяться в робочій книзі за замовчуванням.

Для того щоб змінити число аркушів в новій робочій книзі, виконайте наступні дії:

1. Виберіть команду Файл -> Параметры.

2. У діалоговому вікні Параметры Excel виберіть закладку Основные.

3. Змініть значення параметра Число листов і клацніть на кнопці ОК.

Значення цього параметра буде впливати на всі створювані робочі книги, але ніяк не відіб'ється на вже існуючих книгах.

Зміна кольору ярликів аркушів

В Excel можна змінювати колір одного або декількох ярликів аркушів. Припустимо, що у вашій робочій книзі є кілька аркушів, що містять подібні дані. Тоді можна змінити колір відповідних ярликів, щоб підкреслити, що це аркуші одного типу.

Щоб змінити колір ярлика, клацніть на ньому правою кнопкою миші і виберіть в контекстному меню команду Цвет ярлыка. У діалоговому вікні Цвет темы виберіть бажаний колір.

Переміщення і копіювання робочого аркуша

Іноді виникає необхідність змінити порядок розташування аркушів в робочій книзі. Наприклад, якщо дані з продажу товарів по кожному регіону введені на окремих робочих аркушах, то іноді корисно розташувати ці аркуші в алфавітному порядку або відповідно до обсягів продажів. Крім того, іноді потрібно перемістити аркуш з однієї робочої книги в іншу. (Якщо ви хочете перемістити робочий аркуш з однієї робочої книги в іншу, то обидві книги повинні бути відкриті.) Також Excel дозволяє створювати копії наявних аркушів.

Існує кілька способів переміщення і копіювання аркуша.

  • Клацніть правою кнопкою миші на ярлику аркуша і виберіть в контекстному меню команду Переместить или скопировать, щоб відкрити діалогове вікно Переместить или скопировать (рис. 3.4), в якому потрібно вибрати робочу книгу і нове положення аркуша.
  • Для переміщення аркуша клацніть на його ярлику і перетягніть ярлик в потрібне місце тієї ж або іншої робочої книги. Під час перетягування вказівник перетвориться на маленьке зображення аркуша зі стрілкою.
  • Для копіювання аркуша клацніть на його ярлику, натисніть клавішу <Ctrl> і перетягніть ярлик в потрібне місце тієї ж або іншої робочої книги. Під час перетягування вказівник перетвориться на маленьке зображення аркуша зі знаком "плюс" на ньому.

Порада

Можна також перемістити або скопіювати декілька аркушів одночасно, попередньо виділивши їх. Для цього, утримуючи клавішу <Ctrl>, клацніть на ярликах відповідних аркушів, а потім виконайте дії, описані вище.

Рис. 3.4. Діалогове вікно Переместить или скопировать

Якщо ви переміщаєте або копіюєте робочий аркуш в робочу книгу, в якій вже є аркуш з тим же ім'ям, Excel змінить ім'я так, щоб зробити його унікальним. Наприклад, ім'я Аркуш1 буде замінено ім'ям Аркуш1(2). Для того щоб зробити ім'я аркуша більш інформативним, перейменуйте його.

Примітка

Якщо аркуш переміщається або копіюється в іншу робочу книгу, то в неї копіюються імена комірок, діапазонів і формати, визначені користувачем.

Приховування і відображення робочого аркуша

Іноді необхідно приховати робочий аркуш. Ця операція корисна в тих випадках, коли ви хочете, щоб інші не бачили його або щоб він вам не заважав. Коли аркуш прихований, то його ярлик теж прихований. У кожній робочій книзі повинен бути хоча б один видимий аркуш, тому Excel не дозволить приховати всі аркуші робочої книги.

Для того щоб приховати робочий аркуш, клацніть правою кнопкою миші на його ярлику і в контекстному меню виберіть команду Скрыть. Активний аркуш (або виділені аркуші) "зникне з виду".

Створення «дуже прихованого» робочого аркуша

Для більш повного захисту робочої книги від несанкціонованих змін захистіть структуру робочої книги.

  1. Для цього задайте команду Рецензирование –> Изменение –> Защитить книгу.
  2. У діалоговому вікні Защитить книгу виберіть опцію Структура.
  3. Задайте пароль (не обов'язково).

Після цього кілька команд, раніше доступних за допомогою клацання миші, стають недоступними: Вставка, Видалити аркуш, Перейменувати аркуш, Перемістити або копіювати аркуш, Змінити колір, Приховати аркуш і Показати аркуш. Але пам'ятайте, що захист Excel досить слабкий і його легко зламати.

Щоб відобразити прихований аркуш, клацніть правою кнопкою миші на будь-якому ярлику і в контекстному меню виберіть команду Отобразить. Excel відкриє діалогове вікно Вывод на экран скрытого листа зі списком прихованих аркушів. Виберіть аркуш, який потрібно відобразити, і клацніть на кнопці ОК. У цьому діалоговому вікні не можна одночасно вибрати кілька аркушів, тому для кожного аркуша, який ви хочете відобразити, доведеться повторити зазначену команду. Після відображення аркуша він знову з'явиться на своєму колишньому місці.